Harmalah bin Yahya berkata kepada kami; aku mendengar Imam Syafi’e
berkata,
البدعة بدعتان بدعة محمودة وبدعة مذمومة فما وافق السنة فهو محمود وما خالف
السنة فهو مذموم واحتج بقول عمر بن الخطاب في قيام رمضان نعمت البدعة هي
“Bid’ah itu ada dua, bid’ah yang mahmudah (terpuji) dan bid’ah yang
mazhmumah (tercela). Apa yang menepati dengan sunnah maka ia terpuji dan
apa yang menyelesihi sunnah maka ia adalah tercela.” Kemudian Imam
Syafi’e berhujjah dengan perkataan Umar al-Khaththab tentang solat
terawih di bulan ramadhan, “Bid’ah yang terbaik adalah ini.”
(Al-hilyatul auliya’ 3/119 –Syamilah-)
Perkataan Imam Syafi’e ini menyatakan bahawa bid’ah itu terbahagi kepada
dua. Apa-apa yang menepati/selaras dengan as-sunnah maka ianya bid’ah
yang terpuji dan tidak dicela, dan apa-apa perkara yang menyelisihi
as-sunnah maka ianya tercela. Ini apa yang difahami oleh saya dari
perkataan Imam Syafi’e.
Ada baiknya kita merujuk kepada perkataan ulama yang ahli dalam ilmu dan
lebih mengerti perkataan ulama yang lain kerana kapasiti ilmu yang
dimiliki oleh mereka dan juga ribuan helaian muka surat kitab-kitab yang
telah ditelaah oleh mereka dalam memahami cabang-cabang ilmu syari’e
ini.
Saya bawakan perkataan al-Hafidz Ibnu Rajab al-Hanbali ketika
menjelaskan makna perkataan Imam Syafi’e. Ibnu Rajab berkata
ما ذكرناه من قبل أن أصل البدعة المذمومة ما ليس لها أصل في الشريعة ترجع
إليه وهي البدعة في إطلاق الشرع وأما البدعة
المحمودة فما وافق السنة يعني
ما كان لها أصل من السنة ترجع إليه وإنما هي بدعة لغة لا شرعا لموافقتها
السنة
“
Apa yang kami sebutkan tentang perkataan Imam Syafi’e sebelum ini,
ushul bid’ah mazhmumah (yang tercela) itu adalah, apa saja yang tidak
mempunyai asal-usul (landasan hukum) di dalam syariat. Itulah bid’ah
dari segi makna (yang dimaksudkan) syariat –atau dikenal disebut dengan
bid’ah syar’iyah-. Dan bid’ah mahmudah (terpuji) pula adalah apa yang
menepati sunnah yakni apa saja yang mempunyai asal (landasan hukum) dari
sunnah maka ia dikembalikan kepada makna bid’ah lughawi bukan dengan
makna bid’ah syarie kerana ia selaras/menepati dengan sunnah.” (Jami’ul
‘Ulum wal Hikam 1/267)
Bid’ah lughawi ini adalah bid’ah yang dibenarkan untuk diamalkan serta
dilaksanakan dan inilah yang dinamakan bid’ah mahmudah. Ianya tidak
tercela sebagaimana bid’ah syar’iyah iaitu perkara-perkara yang
bertentangan dengan sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Di mana
bid’ah syar’iyah ini sangat dicela dan ditolak sama sekali di dalam
islam.
Ibnu Rajab di dalam kitabnya Jami’ul ‘Ulum wal Hikam dalam menysarahkan
hadist yang ke-28.
Telah diriwayatkan dari Imam asy-Syafi’e perkataan
yang menjelaskan lagi maksud beliau perkataan bid’ah mahmudah dan
mazhmumah, dia berkata
المحدثات ضربان ما أحدث مما يخالف كتابا أو سنة أو أثرا أو إجماعا فهذه
البدعة الضلالة وما أحدث فيه من الخير لا خلاف فيه لواحد من هذا وهذه محدثة
غير مذمومة
“Hal-hal yang baru yang diada-adakan terbahagi kepada dua. Perkara baru
yang menyelisihi Kitab atau sunnah, atau atsar (perkataan para sahabat)
atau ijma’, maka inilah bid’ah dholalah (sesat). Dan perkara-perkara
kebaikan yang tidak menyelisihi satu pun dari apa yang telah disebutkan,
maka inilah bid’ah yang tidak tercela.” (Jami’ul ‘Ulum wal Hikam 1/267)